خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





مطالعه

     تاكنون روشهاي مختلفي جهت مطالعه كتاب هاي درسي توصيه شده است، يكي از بهترين روشهاي پيشنهادي روش (PQRST) است، كه يك تكنيك مفيد، موثر و سازمان يافته است. استفاده از اين روش، از آن جهت توصيه مي‌شود كه مي‌تواند، توانايي فراگيرنده را براي مطالعه، به خاطر سپاري و يادآوري مطالب درسي افزايش دهد.

    مراحل روش PQRST

    o اين روش كه براساس حروف اول مراحل پنج‌گانه آن نام گذاري شده است، داراي مراحل زير است:

    مرحله پيش‌خوانيPreview

    o اولين گام براي مطالعه يك كتاب درسي بررسي مقدماتي (مطالعه اجمالي) آن است، در اين مرحله، مطالب يك فصل براي دست‌يابي به يك ديد‌كلي درباره موضوعات و بخشهاي اصلي آن پيش‌خواني مي‌شود.
    o پيش‌خواني موجب درك بيش‌تر مطالب مي‌شود چون، طي مطالعه اجمالي و آگاهي كلي فرد از موضوع مورد مطالعه، اجزاء كتاب و ارتباط آن با يكديگر در نظر خواننده‌ي آن مفهوم بهتري پيدا مي‌كند.
    o مرحله پيش‌خواني شامل: خواندن عنوان فصل، خواندن سطحي مطالب يك فصل، تمركز و توجه روي عناوين بخش‌هاي اصلي و فرعي كتاب، نگاه‌گذار به تصاوير و مثال‌ها به ويژه خواندن دقيق بخش خلاصه آخر فصل است.

    مرحله طرح سوال Question

    o پس از خاتمه مطالعه اجمالي يك بخش، در اين مرحله تعدادي از عناوين اصلي و فرعي، قسمتهاي مورد مطالعه به سوال تبديل مي‌شود.
    o در با در نظر گرفتن اين مسأله كه طرح سوال از محتواي درسي، حس كنجكاوي و انگيزه يادگيري را در خواننده كتاب افزايش مي‌دهد، اين امر باعث افزايش دقت و تمركز فكري و در نتيجه سرعت و سهولت يادگيري مي‌شود.
    o عقيده‌ي روان شناسان، عامل كنجكاوي موجب افزايش اشتهاي ذهن براي يادگيري بيشتر مي‌شود و در نتيجه چنانچه اطلاعات حاصله ناشي از پرسش‌هاي معيني باشد، به راحتي تركيب مي‌شود و بيش تر در حافظه باقي مي‌ماند.

    مرحله خواندن Reading

    o پس از مطالعه اجمالي و طرح سوالات برانگيزنده از عناوين كتاب درسي، قدم بعدي خواندن عميق و دقيق محتواي درسي براي درك و فهم صحيح آن است.
    o در اين مرحله خواننده كتاب بايد تلاش كند تا درباره آن چه كه مي خواند فكر كند و آن را با آموخته‌هاي قبلي خود مرتبط سازد.

    مرحله به خود پس دادن Self-Recitation

    o پس از خواندن دقيق مطالب، بايد تلاش كرد تا ايده‌هاي اصلي محتواي مورد مطالعه بدون مراجعه به كتاب و از حفظ يادآوري شود.
    o براي اين كار يادگيرنده مي‌تواند مطالب را ( با صداي بلند يا آهسته) به خود بازپس دهد.
    o بايد تلاش كرد تا به پرسشهاي مطرح شده در مرحله سوم پاسخ داده شود و در صورت عدم امكان پاسخ‌يابي براي آنها بازگشت مجدد به متن اصلي و تكرار خواندن ضروري است.
    در صورتي كه قادر به بازگو كردن مطالب مطالعه شده در قالب كلمات و عبارات خود باشيم، مي‌توانيم ادعا كنيم كه آن مطالب را خوب ياد گرفته‌ايم.
    o با استفاده از تكنيك به خود پس دادن، فاصله‌هاي خالي اطلاعات و خلاء يادگيري افراد آشكار مي‌شود، و زمينه را براي سازماندهي مجدد مطالب در ذهن فراهم مي‌سازد.
    o به خود پس دادن، مرحله مرور و تكرار فعالانه مطالب درسي است كه اگر آن را به كار نبريم، فراگيري فعال نداريم و عليرغم تلاش و صرف وقت براي خواندن، در هنگام يادآوري مطالب به ويژه زمان امتحانات با مشكل مواجه مي‌شويم.
    o تكنيك به خود پس دادن يكي از اصول اوليه تثبيت اطلاعات در حافظه است و بايد زمان زيادي صرف مطالعه و از حفظ گفتن درس نمائيم.

    مرحله آزمون Test

    o پس از پايان مراحل چهارگانه در يادگيري محتواي درسي، مي‌توان ميزان يادگيري‌هاي تحقيق يافته خود را ارزيابي كرد.
    o در اين مرحله درمي‌يابيم كه تا چه اندازه مطالب را خوب و عميق آموخته‌ايم و كدام قسمت‌ها را خوب نياموخته‌ايم تا به مطالعه جبراني بپردازيم.
    o درج سئوالات و تمرينات در پايان فصول كتاب به اين منظور است كه فرد در پايان مطالعه پس از ارزيابي خود، در صورت نياز مراحل قبلي را مجدداً ارزيابي كند.

    نكته مهم

    *يكي از دلايل بروز اضطراب امتحان عدم رعايت قواعد مراحل چهارم و پنجم است. يعني چون فراگيرنده، مطالب مطالعه شده را در ذهن خود سازماندهي نكرده و ميزان تسلط خود بر محتواي درسي را نمي‌داند. در نتيجه احساس اضطراب استرس و نگراني مي‌كند.
    *نظر به سودمندي و كارآيي روش فوق به دانشجويان عزيز توصيه مي‌شود اصول و مراحل اين روش را در مطالعات درسي خود به كار گيرند.
    *استفاده از اين روش در افزايش بازده يادگيري تأثيري قطعي دارد. اما مستلزم تمرين و تكرار است، و به صبر و حوصله و اراده قوي نيازمند است.

    شيوه‌هاي مطالعه:
    تنظيم برنامه

    o از آنجا كه به عنوان دانشجو كارهاي زيادي داريد، بهتر است براي فعاليتهاي روزمره خويش ( كار، تفريح، مطالعه، استراحت) برنامه‌هاي حساب شده‌اي داشته باشيد تا هر كاري را به موقع انجام دهيد.
    o داشتن برنامه مشخص مطالعه، نيروي تمركز حواس را زياد مي‌كند و مانع از انباشته شدن مطالب درسي را براي شب امتحان مي‌شود.
    برنامه مطالعه خود را واقع بينانه طرح‌ريزي كنيد.
    o برنامه مطالعه را به شكلي طراحي كنيد كه در مقابل حوادث غيرقابل پيش‌بيني انعطاف‌پذير باشد.
    o براي يك زمان محدود برنامه‌ريزي زيادي نداشته باشيد.
    o مطالعه مطالب پيچيد‌ه‌تر را در ساعاتي كه كارآيي بيشتري داريد، انجام دهيد.
    o اوقات غير مولد خود را به كارهاي آسان‌تر اختصاص دهيد.
    o مطلب بسيار مشابه را با هم مطالعه نكنيد.
    o در برنامه مطالعه يك روز، دروس متفاوتي گنجانده شود.
    o به خود استراحت بدهيد (برنامه يادگيري فاصله‌اي به نسبت ياديگري فشرده بازده بهتري دارد.)
    o زمان مناسب مطالعه نبايد طولاني باشد 1 ساعت بيشتر نباشد.
    o هرگز مطالعه را به شب امتحان موكول نكنيد.
    o ضمن مطالعه فعال باشيد يادداشت برداري و خط كشيدن زير مطالب مهم موجب افزايش تمركز حواس مي‌شود.
    o پس از خاتمه كلاسها موارد آموزشي را مرور كنيد و به رفع ابهام‌هاي آن بپردازيد تا بازده يادگيري شما افزايش يابد.

    یک خواننده خوب کسی است که تا جایی که ممکن است:

    * نکات اصلی مطلب را بگیرد.
    * در مورد آنچه نویسنده می‌‌گوید، فکر کند.
    * فعال باشد نه منفعل.
    * بر روی چیزی که می‌‌خواند تمرکز کند.
    * هر چیزی را به آن موضوع مربوط است به خاطر بیاورد.
    * آنچه را می‌‌خواند با زندگی شخصی خود مرتبط کند.

    با استفاده از روشهای زیر و تمرین بیشتر به زودی به نتیجه خوبی می‌‌رسید.
    ۱- در مورد موضوعی که قرار است بخوانید فکرکنید:
    * در مورد این موضوع چه می‌‌دانم؟
    * چه چیزی می‌‌خواهم یاد بگیرم؟
    * بعد از خواندن، چه چیزی یاد گرفته ام؟

    ۲- ابتدا بخشی را که می‌‌خواهید بخوانید سریع نگاه کنید:
    * چه مطلبی به نظرتان آشناست؟
    * چه چیزهایی به نظرتان تازگی دارد؟
    * درک کلی شما از موضوع چیست؟

    ۳- این بار مطالب را به دقت بخوانید و از نکات مهم یادداشت بردارید:
    * نکات مهم و اصطلاحات خاص را روی برگه های یادداشت و یا کارتهای کوچکی بنویسید. این کار در دوره مطالب به شما کمک می‌‌کند.
    * مطالبی را که کاملا متوجه نشده اید، دوباره بخوانید.
    * فکر کنید که از کجا می‌‌توانید راجع به این موضوع اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
    * این موضوع با کدامیک از موضوعات درسی دیگر شما ارتباط دارد؟

    ۴- آنچه را که خوانده اید، دوره کنید:
    * بعد از هر قسمت مطالبی را که خوانده اید، برای خود تکرار کنید.
    * در پایان هر بخش نکات مهم را مرور کنید.
    * مطالبی را که خوانده اید برای خود یا یکی از دوستانتان یا یکی از اعضای خانواده به زبان خود بیان کنید. این کار ذهن شما را منظم می‌‌کند.

    منابع:
    how to study
    learning center
    Virginia teach

    روانشناسی تربیتی دکتر پروین کدیور

     


    این مطلب تا کنون 9 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : مطالعه ,مطالب ,مرحله ,مي‌شود ,يادگيري ,كتاب ,مطالعه اجمالي ,بايد تلاش ,برنامه مطالعه ,مطالب درسي ,مطالب مطالعه ,
    مطالعه

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده